4.11.11

MERDEKA

Assalamualaikum! :)

seronok ohhhhhhhh. heaven gila rasa bila habis dah semua exaaammmsss. i mean, MIDTERM exam. okay fine. perasaan yang baru habis exam midterm-je-pun ni memang pelik. sebab rasa macam dah habis final. kenapa? sebab lepas exam cuti seminggu ke? sebab berkurun tak balik rumah ke? sebab penat sangat2 study ke? eh2. yang pasti yang last tu tak eyh. hehehehe. and now, i;m proudly to say that saya dah MERDEKAAA!!! hoyeaaaaaaah~ opppps. Alhamdulillah. :)

"buat salah dengan buat silap is two different things."
- ibu tercinta :) 

haaaaa. explain2. hehehehe. ini aku dapat masa call mak aku semalam before pergi exam. mintak restu kan. tak dapat cium tangan before masuk exam macam kecik2 dulu, kena lah guna teknologi yang penat2 orang invent untuk kegunaan2 positif macam ni. positif je tauuuu. hahahaha. yesss. back to topic. ibu kata, "ibu tak expect akak akan buat salah. tapi kalau silap tu mungkin. sebab silap bukan kita buat saja2. it happened bila kita tak sengaja. tapi kalau buat salah tu, kita memang dah tahu apa yang kita buat tu salah. kita still buat. ibu tak expect akak buat salah."

sentap mak nyaaaaahhhhh. :'( yelah. korang faham kan how mak aku differentiate these 2 thingy? in general pun applicable lah kiranya. setakat dalam exam, xpe. i still have final, quiz etc. tapi kalau dalam life? *sobss*

ibu, if and only if ibu tahu akak lah antara manusia yang selalu and pernah buat salah dengan niat, sebab tahu dah benda tu salah, you must be very disappointed kan? i'm so sorry. :(  

aku share benda ni untuk kita sama2 fikir. kalau dalam exam, kita habis blur dah dengan that question, kita takkan simply terus tulis jawapan yang not related langsung kan? sebab kita tahu sah2 dah salah. buat bazir tenaga, masa, and dakwat pen je. baik pergi fokus dekat soalan lain yang lagi boleh jawab. tak pun, paling kurang, kita akan fikir formula yang related(ni untuk budak engine macam aku lah) 

sama lah macam dalam life. sepatutnya lah. tapi kita tak.

walau dah tahu benda tu salah, still nak buat, still buat. okay. tak rasa pulak bazir tenaga, masa, duit semua. dah tahu benda tu salah, tak fokus pergi buat benda baik yang lain. tak fikir alternatif lain untuk buat jugak apa yang kita teringin nak buat tu tapi dengan cara yang betul. kenapa? kata exam oriented punya student. patut law exam dekat atas tu kita guna jugak lah dalam life. kan?

*sigh* ^________^

aku pun tak tahu kenapa. tapi aku nak usaha kuat2 lepas ni supaya tak buat salah. supayanya lepas ni, masa raya, tak kena mintak ampun salah dan silap. mintak ampun kalau ada buat silap je.  hehe. berangan. tapi takpeeeeee. angan2 yang disertakan dengan usaha, pasti jadi kenyataan! :) bare in mind, people make mistake. mistake is silap. bukan people make wrong things. :) saya cakap2 ni untuk diri sendiri jugak tau! kalau saya buat nanti, do remind me. and bukan jugak untuk point out siapa2. peace no war :)

SALAM~

2 comments:

areniem_best said...

najwa really love the quote. your ibu was very awesome and is too.

jujufarhana said...

:) she is! and will always be. thank you hanim